1614456774 2

Șahul – noul trend în eSports

Șahul – noul trend în eSports

Începuturile șahului provin din zona Indiei, unde acum peste 1400 de ani s-a inventat jocul care a ajuns printre cele mai cunoscute din lume. 

Forma modernă a șahului a fost concepută în sudul Italiei, acolo unde în a doua parte din secolul al XV-lea s-a dezvoltat varianta actuală a jocului.

Istoria șahului și evoluția acestuia sunt subiecte pline de controverse, însă rezultatul este unul benefic pentru popularitatea jocului, acesta fiind practicat în toate ”colțurile” lumii.

De-a lungul timpului șahul s-a jucat sub diverse forme: prin prezența fizică a jucătorilor, prin corespondență sau folosind rețeaua de internet pentru partide online. Producătorii de calculatoare au dezvoltat începând cu anul 1956 sisteme cu inteligență artificială ce aveau să le dea șah-mat unor mari maeștrii ai șahului, precum: Joe Sentef (1981), Ed Formanek (1988) și Gari Kasparov (1996), cel din urmă fiind învins de ”Deep Blue” – computerul proiectat și programat de către cei de la IBM.

La începutul anilor 2000, platformele de socializare ca Yahoo! și dezvoltatorii de jocuri pe calculator aveau să lanseze jocuri faimoase de șah, ținându-i în fața monitoarelor pe milioane de oameni ce erau angrenați în turnee și competiții pe tabla virtuală.

Un alt factor ce a contribuit la propagarea ”sportului minții” în mediul online este serialul “The Queen’s Gambit”. Conform celor de la Netflix, acesta a fost urmărit în peste 62 de milioane de case în prima lună după lansare.

Zeci de milioane de jucători pe platformele de șah online

Avantajul șahului este că odată cu avansarea tehnologiei, acesta poate fi jucat de la distanță, ceea ce reprezintă un criteriu definitoriu și pentru eSports. Astfel se pot organiza partide între doi jucători localizați în țări diferite, dar totul desfășurându-se aproape în timp real. 

Prin dezvoltarea unor moduri de joc diverse (printre cele mai populare fiind cele de tip ”fast chess”: rapid, blitz, bullet), șahul a cunoscut o creștere a popularității extrem de mare în ultimii ani.

Există o multitudine de aplicații pentru dispozitive mobile sau platforme web ce pot fi accesate pentru a juca șah. Printre cele mai cunoscute le putem enumera pe: chess.com, chess24, Lichess. 

Chess.com tocmai a depășit pragul de 58 de milioane de conturi deschise în luna februarie a anului 2021 și similar cu celelalte platforme, oferă posibilitatea de joc rapid sau turnee de diferite dimensiuni, totul la nivel global.

Reușind să strângă o comunitate atât de numeroasă în mediul online, marii șahiști ai lumii au intrat în parteneriate cu diverse companii și au dezvoltat un sistem de turnee ce se desfășoară exclusiv prin serverele de internet dedicate acestui joc. 

Actualul campion mondial la șah rapid este Magnus Carlsen. Norvegianul ”Mare Maestru” la șah este considerat cel mai bun din istorie. Acesta a stabilit recordul în sistemul de punctare ”Elo” din șah, ajungând la cota 2882 de puncte în luna mai a anului 2014. Prin parteneriatul cu cei de la chess24.com, Magnus a organizat în anul 2020 turneele ”Magnues Carlsen Invitational” și ”Magnus Carlsen Chess Tour Finals”, cu premii totale în valoare de peste 500,000$ și jucători de cel mai înalt nivel prezenți la start. Ambele competiții au fost câștigate însă tot de acesta, Magnus evoluând sub numele virtual ”DrNykterstein”.

Echipele de eSports cooptează șahiști

Prima echipă de eSports ce avea să semneze un contract profesionist de colaborare cu o jucătoare de șah avea să fie CounterLogic Gaming (cunoscută sub abrevierea ”CLG”). Aceștia au integrat-o în echipa de jucători profesioniști pe Qiyu Zhou, cea care deține titlurile de ”Grandmaster” și ”FIDE Master” în șah. Sub numele virtual de “akaNemsko”, jucătoarea canadiană de origine chineză avea să deschidă astfel ”porțile” celor mai buni șahiști către lumea digitală.  

Team SoloMid (cunoscută sub abrevierea ”TSM”), o echipă nord-americană de eSports cunoscută în special pentru performanțele realizate în jocuri precum Fortnite sau League of Legends, l-a cooptat în vara anului 2020 pe Marele Maestru în șah Hikaru Nakamura. 

Bazându-se pe comunitatea de fani strânsă în jurul contului său de Twitch, Nakamura transmite în direct partidele sale de șah, acestea fiind jucate pe diverse platforme online de profil. De cinci ori campion al SUA, șahistul oferă abonaților și tutoriale pentru a îi ajuta să își îmbunătățească jocul.

Federația internațională de șah (FIDE) a organizat în anul 2020 ”Online Nations Cup”, competiție de șah desfășurată online pe platforma chess.com între națiuni la nivel global, cu un fond total de premiere în valoare de 180,000$, țara câștigătoare fiind China.  

Atunci când eram mic obișnuiam să joc șah iarna, în timpul orelor de sport. Știu că sună ciudat, dar școala în care am făcut eu generala avea o sală de sport de dimensiunile unei sufragerii moderne, cele mai interesante lucruri de acolo fiind spalierele (nedezinfectate la vremea aceea), ”capra” și ușa pe care o ”rupeam” la ieșirea după un maraton de 100 de ”abdomene”. 

Tabla de șah stătea în biroul profesorului, care nu avea de ales atunci când îi ceream să joace alături de noi. Eram câțiva băieți chiar buni la cucerirea pieselor, ne simțeam într-o competiție constructivă și țin minte că s-a organizat inclusiv un campionat între clase.

Mulți din noi oricum jucasem înainte pentru că piesele de șah veneau la set cu tablele, care erau deja prea uzate, iar jucând șah simțeam că ne putem dezvolta intelectual prin practicarea diverselor strategii pentru a cuceri piesele adversarilor.

Mergând prin parcuri precum Cișmigiu sau Obor și observând mesele de șah mereu ocupate, înțeleg de ce avem și Aleea Șahiștilor în București, un tribut adus acestui ”sport al minții”, precum și tuturor practicanților acestuia.

Fiind atât de popular, jocul de șah este prezent în majoritatea caselor din România. Dacă nu sub forma unei table din lemn sau sticlă, cu siguranță sub formă de link în istoricul de navigare al calculatorului.

Surse:

wikipedia.com
forbes.com
esportsearnings.com
chess.com
chess24.com