1614456818 3

România pe harta competițiilor eSports

Sporturile virtuale s-au bucurat de o dezvoltare accelerată în ultimii ani. Așa cum fiecare sport este diferit și are propriul set de reguli, segmentul eSports este cel puțin la fel de diversificat. 

Fiecare joc are propria bază de jucători, cluburi și competiții. În funcție de nivelul competițional și gradul de popularitate apar componentele esențiale dezvoltării oricărui tip de sport: fanii și marketingul. 

Cei mai cunoscuți jucători din lume sunt urmăriți în mediul online de milioane de oameni, în timp ce cluburile cele mai bune atrag atenția sponsorilor și ajută astfel  organizatorii de evenimente să creeze evenimente la cel mai înalt nivel. 

Dezvoltatorii fiecărui joc sunt, în general, cei care se ocupă și de gestionarea competițiilor pe respectivul sport virtual. Alături de asociații sau companii private care asigură structura și cadrul competițional, aceștia reușesc să ofere jucătorilor posibilitatea de se întrece cu alți oameni din cadrul comunităților pe care le dezvoltă. 

Pentru fiecare tip de joc electronic ”multiplayer” cunoscut există turnee organizate într-un mod similar celor din sportul clasic, precum: campionate europene, mondiale sau jocuri olimpice.

Jocurile de tip MOBA – cele mai vizionate

Jocurile de tip ”MOBA” (Multiplayer Online Battle Arena) reprezintă o subcategorie a celor de strategie. Acestea au devenit populare odată cu lansarea ”Warcraft III”, pe baza căruia s-a dezvoltat prima hartă de ”DotA – Defense of the Ancients”.

Prin titlurile apărute de-a lungul timpului, creșterea anuală a fondurilor de premiere pentru turnee, organizarea evenimentelor majore în locații cu zeci de mii de locuri, dezvoltarea bazelor de fani și atragerea publicității, jocurile ”MOBA” au reușit să producă peste 40% din veniturile totale realizate pe segmentul eSports în ultimii ani (conform statista.com).

LoL (League of Legends)

”League of Legends” este cel mai mare sport virtual din lume, numărul jucătorilor depășind pragul de 100 milioane până în 2020.

Jocul a fost lansat la sfârșitul anului 2009, iar de atunci se bucură de un succes incomensurabil. Riot Games sunt dezvoltatorii acestui joc, aceștia reușind să creeze un joc de tip ”free-to-play” care însă a adus de la momentul lansării și până în anul 2020 venituri de peste 20 de miliarde de dolari. 

”LoL” – așa cum este cunoscut jocul în rândul jucătorilor, a dezvoltat o structură cu 12 ligi globale de prim rang, acestea fiind împărtițe în funcție de regiuni.

Cele mai bune echipe din aceste zone se califică la Campionatul Mondial – ”Worlds”, cel mai vizionat turneu de eSports din lume, în anul 2020 uitându-se peste 3,8 milioane de oameni concomitent, iar orele de vizionare au depășit pragul de 130 de milioane.

Printre cele mai importante turnee organizate în 2020 se numără edițiile de primăvară și vară ale ”LPL – LoL Pro League”, campionatul oficial de ”League of Legends” al Chinei, dar și ”Mid Season Cup”, competiție ce se desfășoară cu cele mai bune patru echipe din Coreea de Sud și China.

Una din cele mai noi competiții de ”League of Legends” din România este organizată în cadrul ”Romanian eSports League”. Ambele sezoane de până acum au fost câștigate de către echipa neXtPlease! Gaming, aceștia câștigând prima ediție în finala contra celor de la Nexus Gaming, iar în sezonul din 2020 au învins cu scorul de 3-1 (din Bo5) echipa Clumsy Execution, asigurându-și un venit cumulat de 5500€ din ambele turnee.

O altă competiție autohtonă de ”LoL” ce s-a dezvoltat în ultima perioadă este coordonată de ”Digital Crusade”. Primul sezon a fost câștigat către cei de la nextPlease! Gaming, într-o finală disputată în luna octombrie a anului 2019 contra celor de la Nexus. Următorele două ediții, ambele disputate în anul 2020, au fost câștigate de către cei de la Nexus Gaming, în finalele contra celor de la Clumsy Execution (sezonul 2), respectiv Lethal Rage (sezonul 3).

DOTA 2

DotA 2 este un alt tip de joc ”MOBA”, acesta fiind dezvoltat începând cu anul 2009 de compania Valve pe baza jocului inițial, ”Defense of the Ancients”, o hartă creată de comunitatea din jurul ”Warcraft III”, principalul artizan fiind considerat ”IceFrog”, designer ce avea să aibă un rol determinant în schițarea jocului.

Competiția cu cel mai mare fond de premiere din istoria eSports este ”The International”, un eveniment anual ce aduce în prim-plan cele mai bune echipe de Dota 2 din lume, după încheierea ”Dota Pro Circuit”, organizat chiar de către dezvoltatorii jocului.

În anul 2019 cei de la Valve au reușit să ofere echipelor participante suma de $34,330,068, peste 90% din această sumă provenind din suma strânsă din achiziționarea de ”Battle Pass” la nivel global.

Finala din acel an a fost câștigată de echipa OG, ei fiind recompensați cu $15,620,181, în timp ce ocupanta locului secund – Team Liquid – în componența căreia s-a aflat și românul Aliwi ”w33” Omar, s-a mulțumit cu $4,462,908.

Anul 2020 și situația globală au dus la anularea ”The International 10”, eveniment ce ar fi trebuit să aibă loc în Stockholm, Suedia și urma să doboare recordul fondului de premiere, acesta ajungând la $40,000,000. Conform organizatorilor, acesta va fi mutat în anul 2021, iar regulile de calificare se vor schimba major, echipele fiind nevoite să participe la mai multe turnee regionale și majore pentru a obține un loc în ”elita” formațiilor de DotA 2.

În România se organizează frecvent turnee de DotA 2. Cel mai cunoscut a fost ”Romanian Dota Pro League”, acolo unde cele mai importante echipe de eSports din România se duelau an de an pentru titlul de campioni ai României.

CS:GO (Counter Strike: Global Offensive)

CS:GO este unul din cele mai populare jocuri din lume și de-a lungul timpului s-au organizat evenimente uriașe la nivel global. ”World Electronic Sports Games” (WESG) sau ”ELeague” au fost printre competițiile care au beneficiat de punctul maxim de atractivitate al acestui joc în perioada anilor 2016-2018, oferind fonduri de premiere de peste 1,5 milioane de dolari.

Printre cele mai notabile campionate majore le putem enumăra și pe cele organizate de către suedezii de la ”DreamHack” (inclusiv unul ținut în Cluj, la finele anului 2015).

Cei de la ”Electronic Sports League” (ESL) au organizat ”ESL One” în orașele Katowice (Polonia) și Koln (Germania) în 2014 și 2015, reușind să crească popularitatea jocului în această regiune. În anul 2020 ar fi trebuit să aibă loc ”ESL One” și în Rio de Janeiro (Brazilia), dar acesta a fost anulat din cauza pandemiei COVID-19.

Unul din cele mai mari turnee offline din ultimii ani a fost ”Intel ExtremeMasters” 2019, organizat în orașul polonez Katowice, finala de tip ”Best of 5” (cel mai bun din cinci meciuri) fiind câștigată cu scorul de 3-0 de către ucrainenii de la Na’Vi (Natus Vincere), contra celor de la G2 eSports.

Pe plan local, jocul ”Counter Strike” este arhicunoscut. Acesta s-a bucurat de o popularitate extraordinară în România, mai ales în primii ani din noul mileniu. În orice internet-cafe din țară intrai, vedeai pe ecranele monitoarelor sigla ”CS”. Versiunile 1.5 și 1.6 au fost jucate ani la rând, în tot felul de turnee LAN (sau ”în rețea”, cum li se mai spunea).

PGL (Pro Gamers League) au fost cei care au ridicat nivelul competițional, organizând unele din cele mai cunoscute turnee de CS:GO din țară.

După apariția ”Counter Strike: Global Offensive” în 2012, toți fanii acestui titlu s-au îndreptat către acesta, devenind rapid un real succes. De-a lungul anilor au existat câteva echipe ce au dominat scena CS-ului românesc, aici enumerându-i pe: The Elder Gods (TeG), neXtPlease!, HellGaming, XPC Gaming, avant, Allstars, lista putând continua. România a obținut și locuri fruntașe în campionatele mondiale (WCG) cele europene (ECG), precum și prezențe onorabile în cadrul ”olimpiadelor” desfășurate de către IeSF (Federația Internațională de eSports).

La finele anului 2020, unii din cei mai mari organizatori de competiții eSports din România: Romanian eSports League și Digital Crusade și-au unit forțele și au organizat împreună ”Superbet Open”, care s-a adeverit a fi cel mai mare turneu de Counter Strike: Global Offensive din România! În calificări s-au înscris peste 300 de echipe, iar câștigători au fost cei de la Infinte Gaming,

ROG Masters Romania 2020 a fost un alt turneu de CS:GO organizat la nivel național, câștigători fiind cei de la Nexus Gaming.

Simulatoarele – alternativele pentru sporturile reale

Anul 2020 a fost unul benefic în materie de simulatoare.

Pandemia oprind desfășurarea evenimentelor sportive, iubitorii ”sporturilor clasice” precum: fotbal, baschet, motorsport, hochei, fotbal american s-au putut bucura de acestea într-un format diferit, dar bazat pe principii identice: transpunerea regulilor din fiecare sport în aceste jocuri virtuale.

Fie că au putut juca fotbal cu prietenii, așa cum o puteau face în condiții normale sau că au dorit să bată noi recorduri pe circuitele auto online alături de alți piloți din toate colțurile lumii, iubitorii oricărui tip de sport s-au putut bucura de experiențe similare, însă toate acestea din confortul propriului cămin.

Organizatorii de evenimente sportive s-au adaptat situației și au venit cu mai multe concepte de turnee online pentru fanii sporturilor.

EA SPORTS FIFA și KONAMI PES

Fotbalul este cel mai iubit sport de pe planetă. Sute de milioane de oameni sunt împărțiți între fani ai lui Cristiano Ronaldo sau Messi, Barcelona sau Real Madrid și lista poate continua. Dorind să își reprezinte idolii, aceștia joacă fotbalul în format virtual fie controlând o echipă întreagă în dueluri 1v1, fie jucând într-o echipă online alături de alți jucători, căutând gloria fotbalistică în mediul online.

Marile cluburi ale lumii au anticipat evoluția și au integrat componenta eSports în organigramele lor. Avantajul major al sporturilor virtuale este reprezentat de accesibilitatea oferită de acestea, putând fi practicat de majoritatea persoanelor, indiferent de vârstă sau condiție fizică.

În perioada noiembrie 2019 – februarie 2020, cei de la EA Sports organizau ”FUT Champions Cup”, o competiție de FIFA 20 Ultimate Team împărțită în patru evenimente mari, primele două dintre ele fiind desfășurate în București. Câștigătorii fiecărei runde au primit câte $50,000. De altfel, anul 2020 a fost plin de turnee online realizate de către cei de la EA Sports în parteneriat cu organizatori de evenimente eSports.

Și cei de la Konami au lansat un turneu internațional numit ”eFootball.Open”, iar la prima ediție din 2019 premiul pentru câștigător a fost în valoare de $15,000. La nivel european a început și sezonul de ”EFootball.Pro”, campionat de PES organizat cu reprezentanții de eSports ale unor cluburi precum FC Barcelona, Manchester United, Juventus sau FC Schalke 04 – echipă unde evoluează și românul Adrian Urmă, cel mai bun jucător de PES din România în anul 2020. Adrian a și reușit o performanță incredibilă alături de Cristian Radu, aceștia reprezentând România și ajungând până în semifinalele turneului eEURO 2020, fiind eliminați dramatic de către naționala similară a Serbiei.

În România s-au organizat multiple competiții de FIFA în anul 2020, atât pe segmentul 1v1, cât și pe cel de Pro Clubs (11v11). Printre cele mai notabile pe segmentul de 1v1 putem sublinia: ”eLiga 1”, o replică a Ligii 1 de fotbal, câștigată de jucătorul celor de la FC Hermannstadt – Alexandru Rădulescu, acesta terminând la egalitate de puncte (28) cu locurile 2 și 3: FC Dinamo (reprezentată de Antonio Crăcană), respectiv FC Voluntari (Răzvan Puiu), beneficiind însă de golaverajul superior pentru a-și adjudeca trofeul. Un turneu cu un concept interesant de FIFA20 Pro Clubs a fost ”SuperCupa #jucămdeacasă”, la startul căruia s-au aflat 32 de echipe cu loturi de minim 11 jucători, majoritatea fiind reprezentante oficiale pentru echipele din fotbalul românesc. Finala a fost câștigată de reprezentații echipei Universitatea Craiova, cei care s-au impus în finala contra celor de la FC Dinamo eSports după executarea loviturilor de departajare.

Festivalul ”Bucharest Gaming Week” a reunit cele mai cunoscute jocuri cu fanii și jucătorii profesioniști, acesta fiind evenimentul etalon pentru această industrie, an de an în România. Cele mai bune echipe de eSports se înscriu la turneele organizate de aceștia, dorind să câștige gloria pe plan local în sporturile virtuale pe care activează.

Oportunitatea României în contextul eSports actual

Ținând cont de faptul că industria de eSports a cunoscut o evoluție remarcabilă pe teritoriul României, țara noastră are potențialul de a deveni un centru de putere la nivel european.

Echipele de eSports, jucătorii și cei mai mari organizatori de evenimente eSports pe plan local au realizat că există un țel comun, iar acesta poate fi susținut prin crearea și dezvoltarea unei Federații de eSports autohtonă, arondată Federației Internaționale de eSports (IeSF).

Prin structurarea tuturor sporturilor virtuale sub o entitate federală, cluburile și sportivii vor beneficia de un cadru corespunzător pentru a își desfășura activitatea și de a se dezvolta pe toate planurile: sportiv, administrativ și economic.